Strategi 1: Att tydliggöra mål och kunskapskrav
Nu finns UR:s temasidor om studieteknik "Orka Plugga" med bland annat filmer riktade elever för att förtydliga mål och kunskapskrav. Man förklarar bland annat begreppen: Att resonera i svenska, att lösa problem i matematik och att pröva och ompröva i slöjden.
Pedagog Värmland har förtydligat bedömningsaspekter vid resonemang i denna pdf.
Strategi 2: Att synliggöra lärande
Digitala responsverktyg är effektiva att använda för att synliggöra lärandet i klassrummet, t ex för olika slags frågor och som exit-tickets. Nedan följer en video om detta och en pdf från skolverket med exempel på digitala responssystem.
Patricia Diaz om hur du kan förstärka formativ bedömning med digitala verktyg:
Skolverkets lista på digitala responssystem hittar du här.
Kahoot är en favorit, framförallt hos eleverna. Fungerar som en frågesport. Du gör en egen Kahoot med frågor och alternativ, som du visar på projektorn. Eleverna går in på Kahoot.it, där de anger den pinkod du får när du startar din frågesport, samt ett spelnamn.
Answergarden kan man använda både före och efter ett arbetsområde för att se var eleverna befinner sig och för att utvärdera sin undervisning. Så här såg resultatet ut efter en genomgång av den litterära epoken Upplysningen. Skriver eleverna samma ord blir detta ord fetare och man kan se svarsfrekvensen på varje ord.
Man kan exportera resultatet till Wordle.