tisdag 24 november 2015

Differentiering


Syftet med differentiering av undervisningen är att ta i beaktande undervisningsgruppens behov och skillnaderna som finns mellan enskilda elever.
De tre viktigaste dimensionerna i differentieringen är variationen i studiernas omfattning, djup och tempo.
Differentieringen kan gälla bl a undervisningens innehåll, undervisningsmaterialen och de metoder som används, arbetssätten samt antalet skol- och hemuppgifter och den tid som sätts ut för dem.
- SEE MORE AT: HTTP://BLOGS.ABO.FI/ELEVHALSA/?PAGE_ID=114#STHASH.DGFSMHTT.DPUF

Ett av skolans mål handlar om differentiering. Vi har under hösten lyssnar på Dr Diane Heacox som föreläste och visade olika metoder och sätt som man kan använda i sin undervisning för att nå fler elever. Under läsåret kommer vi tillsammans med övriga på skolan att fokusera på vårt differentieringsmål. En del i det är att reflektera över vad vi redan gör och synliggöra det. En annan del i det är gemensamma möten med MYP samt askultation hos kollegor med fokus på att lära av varandra.

V. 46 - Reflektioner efter föreläsning. Kort presentation av tio metoder från Heacoxs föreläsning. Resten av tiden är det planering av uppgift i grupp.

v. 48- Cross Team med MYP. Vi kommer att sitta i grupper baserat på vilken metod vi provat eller planerar att prova. I gruppen för vi en diskussion om hur vi tänker använda metoden, upplägg, för- och nackdelar.